lørdag 18. juli 2009

Stillhet

Stillhet er fint. En jeg kjenner var stille i hele 10 dager! Han var på et retreatsted med ca 50 andre som hadde det samme målet som han.
Det de gjorde var å spise, sove, tenke og meditere. Uten å kommunisere og uten noe som helst input i form av feks bøker og filmer. Etterhvert som tida gikk ble tankene klarere og klarere.
Innimellom opplevde han noen sekunders stillhet. Stillhet fra sine egne tanker. Det må være uendelig stille! Og utifra det han fortalte må det ha vært en utrolig opplevelse.

Jeg tror alle har godt av litt stillhet en gang iblant. Vi har så mange lyder og andre sanseinntrykk rundt oss at det ikke er rart at vi ikke lytter til vår indre stemme. Det er litt skummelt å ikke være klar over hva vi tenker på, for nesten alt vi gjør starter med en tanke; Vi tenker før vi sier noe (eller, noen sier det de tenker akkurat idet de tenker det) og bak mesteparten av handlingene våre, ligger det en tanke bak.
Jeg tror på tankens kraft. Hvis du ønsker forandring i livet ditt, tror jeg det er lurt å begynne med å forandre måten du tenker på.

En gang skal jeg gjøre noe liknende det han gjorde. Bare litt mindre ekstremt. Jeg skal kjøre opp til hytta mi og være der alene en helg. Uten klokke, mobiltelefon, bøker eller andre hjelpemidler (les: som kan redde meg fra stillheten). Jeg gleder meg!

Tilslutt et snodig sitat som jeg liker godt:
Hvis du tar opp stillhet på bånd og spiller det av på full guffe på et bråkete sted, vil det bli stille da?

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar